مساجد همیشه پایگاه هایی برای تصمیم گیری، خدمت به مردم و کشور بوده و هستند.

مسجد قبا

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی:خیلی شان مثل دوران جنگ که فعالیت گسترده ای داشتند همچنان فعال هستند. در بین چند صد مسجد تهران، بعضی خاص هستند و برای رفع مشکلات جامعه دست به کار می شوند. در زمان جنگ با اعزام نیرو به جبهه ها و تهیه مایحتاج رزمنده ها کشور را پشتیبانی می کردند و حالا در حوزه فرهنگی و آموزشی فعال هستند. حتی در زمان شیوع کرونا این مساجد بودند که بی وقفه در خط مقدم مبارزه و پیشگیری از بیماری تلاش کردند. بسیاری از آنها اصالت قدیمی دارند و معماری شان هویت تاریخی تهران را به رخ می کشند. گشت وگذار در این مساجد خالی از لطف نیست چرا که هم با برنامه های متنوع آنها آشنا می شوید و هم از معماری منحصر به فردشان لذت می برید.

مسجد قبا

نشانی: خیابان شریعتی

چطور برویم: با استفاده از خط ۱ مترو در ایستگاه مترو شریعتی از قطار پیاده شوید. در خیابان شریعتی وارد خیابان نیام و سپس خیابان قبا شوید.

جاذبه های اطراف:موزه رضا عباسی، باغ کتاب تهران، خانه شاعران معاصر

امکانات: کتابخانه، صندوق قرض الحسنه، ستاد جهیزیه، مدرسه علمیه

معرفی: یکی از مساجد قدیمی و فعال شمال تهران هست که نقش مهمی در حفظ محیط مذهبی و دینی منطقه دارد.

مسجد قبا، پایگاهی برای خدمت رسانی به مردم

مسجد قبا از جمله مکان های مذهبی است که چه پیش از پیروزی انقلاب و چه حالا همیشه پایگاهی برای رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده است. این مسجد نمای زیبایی دارد و معماری آن محسور کننده است. اما مهمتر از چشم نوازی آن، وجود ستاد جهیزیه است که پس از دوران دفاع مقدس تشکیل شده و در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ در زمینه تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند فعالیت می‌کند. از دیگر فعالیت های آن می توان به برگزاری کلاس های ورزشی، فرهنگی، آموزش قرآن و مداحی، مشاوره و ... اشاره کرد.

مسجد افضلیه

نشانی: خیابان فداییان اسلام

چطور برویم: خط یک مترو، ایستگاه شوش پیاده شده و با تاکسی به انتهای خیابان فداییان اسلام می روید.

جاذبه های اطراف: ابن بابویه، چشمه علی، بقعه بی بی زبیده

امکانات: سرویس بهداشتی

معرفی: مسجدی کوچک با گلدسته‌های زیبا و رنگ و لعاب مساجد تاریخی دارای معماری سنتی و جزء میراث ملی کشورمان است.

همسایه بی بی زبیده

مسجد افضلیه فضای بزرگ نیست، اما در زمره مساجد بسیار فعال تهران قرار دارد. در دوران جنگ، اغلب جوانان جنوب شهر از این مکان راهی جبهه می شدند. ساخت آن توسط استاد حسین لرزاده صورت گرفته نمای بسیار زیبایی دارد. از همان ورودی در مســجد، شــیوه معمــاری پر از رسمیسازی، مقرنس، کاسه ســازی و گره سازی این استاد خودنمایی می کند. درون این مکان مذهبی آرامگاه خانوادگی و قرائت خانه استاد لرزاده واقع شده که جلوه تاریخی آن را پررنگ تر می کند. رفتن به این مسجد و اقامه نماز در آن خالی از لطف نیست. بعد از انجام امور عبادی می توانید سری به بقعه بی بی زبیده یا ابن بابویه بزنید.

مسجد مظهری

نشانی: خیابان قزوین

چطور برویم: خط ۳ مترو سوار شده و در ایستگاه مهدیه پیاده شوید و به سمت میدان قزوین پیاده روی کنید.

جاذبه های اطراف: فرهنگسرای رازی، بیمارستان فارابی، موزه تخصصی بیمارستان روزبه

امکانات: پایگاه بسیج، آشپزخانه

معرفی: مسجد مظهری از مساجد به نام و فعال تهران به شمار می آید که در منطقه ۱۱ قرار دارد.

مدرسه ای یادگار استاد لرزاده

این مسجد هم ساخته دست استاد لرزاده است و می توان گفت یکی از بناهای تاریخی تهران به شمار می آید. فضای بزرگی ندارد اما فعال بودنش، آن را به مدرسه ای تبدیل کرده که تعطیلی ندارد. اجرای برنامه های آموزشی- درسی، ورزشی، قرآنی از جمله مواردی است که می توان اشاره کرد. از دیگر ویژگی های آن هیئت نوجوانان است که در آن مداحی و روخوانی آموزش داده می شود.

مسجد لرزاده

نشانی: میدان خراسان

چطور برویم: سوار اتوبوس های میدان امام حسین(ع) - خیابان ۱۷ شهریور شوید. ایستگاه خیابان کاظمی پیاده شوید.

جاذبه های اطراف: فروشگاه رفاه، بیمارستان سوم شعبان

امکانات: حوزه علمیه

معرفی: مسجد لرزاده یکی از مساجد تاریخی و قدیمی تهران است که در محله سرچشمه واقع شده است.

ذخیره جاوید

مسجد لرزاده از مکان های با اصالت تهران محسوب می شود و چه در زمان پیش از انقلاب و چه دوران جنگ پر نفوذ بوده است. این مسجد در حال حاضر هم پایگاه مهمی برای امور اجتماعی و مذهبی است. قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می رسد. مسجد لرزاده همه ساعت های روز میزبان نمازگزاران و رهگذرانی است که از راه های دور و نزدیک گذرشان به اینجا می افتد. همچنین اولین صندوق قرض الحسنه ایران به نام «ذخیره جاوید» در این مسجد راه اندازی شده که همچنان فعال است.

مسجد المتقین

نشانی:محله درب دوم، خیابان شهید کشانی

امکانات: کتابخانه، سرویس بهداشتی

معرفی: این مســجد با معمــاری ســنتی و گنبد کاشی کاری شده، در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت. بعد از انقلاب نیز در دوران دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت.

مسجدی با گنبدآبی

در دوران دفاع مقــدس از طریق مســجد تعدادی از خانه ها در محله بــه پایگاهی برای تهیــه تجهیزات موردنیاز رزمنــدگان در جبهه مانند مــواد خوراکی، پوشاک و... اختصاص داده شــد. تعداد زیادی ماشین از جمله جیپ، خاور، آمبوالانس، کامیون و... هم از طرف مســجد و با کمکهای مردمی برای امدادرســانی به جبهه فرستاده شد. بیشترین تعداد شهدا در منطقه در دوران دفاع مقدس از مسجد المتقین بــود. بنای عظیم و حیاط وســیع این مسجد هنوز موردتوجه مردم محلی و گردشگران است.

کد خبر 886505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha